Oppstart av vaksinering

I dag hadde eg fuste time på vaksinasjonskontoret og føle meg derfor ganske nummen og dårlige nå. Som alle vett e det vanlig med nummenhet i arm, hodeverk og feber etter vaksiner. det blir det myyyye framøve…… For å sei det sånn e det ein del vaksiner me må ta. her e ein liten oversikt. Det som e utheva har eg tatt og dei som e kursiv/utheva har eg begynnt på.

Vaksiner eg MÅ ha:

Hepatitt A+B

Hepatitt e ein leversykdom som smitte på forskjellige måtar. Hepatitt A smitte gjennom dårlige hygienske forhold, mens Hepatitt B smitte via kroppsvesker, altså blod osv.  Hepatitt B e ikkje nødvendig med mindre du ska jobba i helsevesenet. Begge dessa kan settas i ei sprøyta og må tas 3 gonger med ukesintervaller. Etterpå skal du ta ein til ett år etter, då e du beskytta iallefall 20 år.


Gulfeber

Gulfeber e ein virussykdom som oppstår helst i vest-afrika. den smitte via mygg som og som heaptikk forårsake ein alvorlig leverbetennelse. Detta e ein sånn vaksine du MÅ ha før du komme inn i landet, hvis du ikkje har det tvangsvaksinere de.. Hvis eg forstår rett blir denna bara satt i enkeltdose.


Difteri, stivkrampe, polio og Kikhoste.

Dessa e ein del av barnevaksinasjonen, men min går ut i januar 12, så me valgte å fylla på den så eg har full beskyttelse.

Vaksiner eg bør ha:

Rabies

«Hundegalskap». Bør tas vaksine mot om du ska ver i områder med ville dyr og jobbe i helsevesenet. Tas i 3 doser, og ein ekstra dose et år etter.

Tyfoidfeber

Tyfoidfeber e ein alvorlig bakteriell sykdom som smitte fekal-oralt (altså fra avføring te munn). Blir satt i enkletdose og smitte i 70% av tilfellene i øve 3 år.

Vaksinen mot tuberkulose. Den har me alle fra ungdomskolen.

Kolera/etec

Eein blandingsvaksine som tas for å unngå så mye som mulig ein kan av reisediarè og alt det der.  Detta e ein drikkevaksine som tas ganske rett før avreise.

Meningokokkvaksine

altså vaksine mot hjernehinnebetennelse. Denna e eg faktisk usikke rpå om eg vil ta. har hørt om farlige seinvirkningar på den og e derfor skeptisk. Ingen av dokke så kan noge om det?

Det va det! men det e nå ikkje lite helle. Dokke lure sikkert på kaffor Malaria ikkje nevnt? det e fordi det finnes ingen vaksine mot malaria. Bare profylakse, altså forebygging. Detta ska eg fortella om litt mer seinare. Syns dokke detta e OK å lesa om?

10 thoughts on “Oppstart av vaksinering

  1. Offa, det blir litt av en omgang! Håper du ikke har sprøyteskrekk;) Får krysse fingrene for at du slipper forholdsvis greit unna:)

    Sv: Den var velfortjent! Håper du liker den:)

  2. De tre første måtte jeg også ta da jeg dro til Argentina i fjor. Den første der som man må ta tre ganger ble jo dyr. Men jeg tok en, ventet en måned tok en til og ventet 6 mnd så siste. Det var de jeg skulle ta så holdt den i 20 år fikk jeg beskjed om… Stemmer ikke det???? Jeg vil jo at den skal holde når jeg først har vært å tatt dem og brukt såpass med penger.

    Egenltig er jeg litt imot å dytte slike «sykdommer» inn i kroppen min, men på den annen side så elsker jeg jo å reise. Så jeg må jo kanskje bare gjøre det…

  3. // Hmmm, ja jeg bør kanskje ta en tur til legen for å sjekke om jeg må ta en til… Det er snart et år siden jeg tok sprøyte nr 3 i den «serien»…

  4. Jeg fikk en god del av de når jeg hadde praksis i Uganda i fjor. På denne tiden her faktisk. (Hvis du vil lese litt om det kan du sjekke ut http://ugandapraksis.blogg.no)
    Jeg tok meningokokk-vaksinen mot flere forskjellige typer. Det er visst en veldig spesiell en, som apoteket måtte bestille inn og den måtte oppbevares så og så varmt/kaldt osv. Stress. Jeg har ikke merket noe til noen bivirkninger, og var faktisk ikke klar over det før nå.

F

