Ting å gjøre før Kamerun

På Fredag var det ein mnd. til me reise fra Bergen te Kamerun, og det btyr at idag edet under ein mnd te eg e der!!! *Skrekkblandafryd*

  • Søke om Visum. (Søknad sendt)
  • Sende D-skjema til lånekassen. (Søknad sendt)
  • Få permisjon fra jobb.
  • Legetime og tannlegetime. (begge deler e bestilt)
  • Ordne de siste vaksinene + malariaprofylakse ( Har time på Torsdag)
  • Scanne inn pass til de med ansvaret der nere.
  • Pakke (Holde på med pakkelista)
  • Semesterregistrering og betaling
  • Lære litt mer fransk

Nogen som har vert i Afrika(ellerdokke andre o da) som har tips te ting som kan vera lurt å ha med seg?

9 thoughts on “Ting å gjøre før Kamerun

  1. myggnett og myggmiddel. Solkrem, masse solkrem. Og gjerne ein hatt/caps. Og solbriller. Og tørrmat. To bankkort som du oppbevarer på ulike stader i fall det eit skulle verte stjåle. Og om du har sånn sonerestriksjoner på bankkortet ditt må du fikse på det før du drar slik at ein kan bruke det i Afrika. Finn nødnummer i landet du skal være, og nummeret til Den Norske Ambasaden er og lurt å skaffe seg sånn berre i tilfelle. Kjem ikkje på meir nett no. Lukke til. ❤

  2. Ååh, så spennende. Blir morsomt å få høre hvordan du har det i Kamerun! En lommetaske er kanskje greit så har du det aller viktigste nært på kroppen. Ellers adresser til familie og venner som man skal sende postkort til. Tja.. Tror Lisabeth tok det meste ovenfor 😛

  3. Så orden du har! Dette kommer til å gå så bra. Jeg har dessverre ingen tips, da jeg avlyste min planlagte Afrika-tur i fjor. :/
    Gleder meg til å følge deg. 🙂

  4. Lommelykt (i tilfelle strømmen går), dopapir og antibac, lommekniv og loperamid 😉 Da jeg var i praksis i Tanzania fikk vi også beskjed om å ta med passbilder fordi vi måtte søke om arbeidstillatelse på sykehuset, og de papirene ble ordna der nede..men er jo ikke sikkert du trenger det! Lykke til uansett, Afrika er fantastisk! 😀 Gleder meg til å lese om turen din.

  5. Åh, spennende! Så de snakker fransk der du skal? Kan ikke ett ord fransk, jeg. Eller jo.. Den der setninga fra Lady Marmelade, men aner ikke hvordan man skriver det 😛 Haha…

    Hvor lenge er det du skal være??? 🙂

    SV: Hahaha, sitron ja… Hadde vært morsomt 😉

  6. VÅTSERVIETTER! Hvis Kamerun har like mye støv som Uganda trenger du våtservietter. Ikke nødvendig med sånne med sprit på, bare vanlige baby-wipes. Vi hadde med oss 4 pakker når vi var der i tre uker nå nettopp, og kom bare hjem med fem stykk. Det går så det suser.
    I Uganda har iallefall de færreste steder vask med såpe, så hvis du bare vil bli kvitt støv og jord hjelper det ikke med sprit.

  7. Åh, du er flink! Alt er jo nesten i boks! 😀 Åh, for en spennende tid du går i møte! 🙂 Bestevenninnen min har vært der og hun sa at det var godt med luftige klær, slike som flagrer litt, så får du vind på deg 😉
    SV: Ja, hihi, jeg har jo det! 😉 Håper ikke hverdagen tar over før bryllupet er overstått 😉

  8. Her er min pakkeliste fra før jeg reiste: http://martii.blogg.no/1267042301_ghana_pakke.html

    Skal du være på sykehus med dårlig standard kan det være lurt å ha med massevis av hånd-desinfeksjon (så ikke en eneste flaske av det på vårt sykehus, og det var ofte ikke vann i springen heller), + engangsmateriale som hansker, hårnett, munnbind. Kanskje beskyttelsesbriller hvis du skal være med på fødsler/operasjoner – er jo mye mer skummelt med blodsput der enn det er her hjemme og jeg måtte låne noen vanlige briller av en av de andre utvstudentene for å beskytte øynene under operasjonene..

    I tillegg er det stas å ha med noe man kan donere til avdelingen. Hehe, jeg hadde blant annet med massevis av sykehussko som jeg hadde fått sponset av healthworkers – det var stor stas for de ansatte på sykehuset 😉

F

