Om det å komma him fra Afrika

Når me reiste ner te Kamerun fekk me hørra fra alle kanter om det kultursjokket som kom te å møta oss. Tidå gikk og me venta på kultursjokket, men det kom vel egentlig aldri. I alle fall ikkje før me kom him te Norge igjen. Når eg minst venta det.

Eg gleda eg veldig te å komma him. Te å kunna gå tur åleina på kveldane, te å gå i butikken å velga ka eg sko kjøpa, kjøra bil og ikkje minst komma him te alle eg va glad i. Men det eg ikkje venta va kor vanskelig det sko ver å gå i butikken å ikkje veta ka eg sko velga for det va for mye. Og tankane om kor urettferdig det va kom stadig. Eg huske eg gikk inn på ett Kjøpesenter midt i desember, stoppa, snudde og gikk. Det va rett og slett for sterkt å se på kor hysteriske folk va for å kjøpa de rette julagavene te sine kjære.

Noge annet som føltes latterlig va smørkriså. Ja, me kom rett fra Afrika te smørkriså… Det seie seg vel litt sjøl.

I Kamerun va de fleste veldig hyggelige og ein blei møtt med vennlighet uansett kor ein snudde seg. Å komma him og se kor kalde nordmenn verklig e va o ein overgang. I begynnelsen gikk eg å smilte og sa hei te nesten alle eg møtte på. Få smilte å sa hei tebake, de lurte vel på kor de hadde sett meg og blei opptatt med det. Det e uvanlig å sei hei te fremmande her. Der va det heilt vanlig.

Nå, snart et år etterpå savne eg vennligheten og måten å leva på i Kamerun. Håpe eg får reisa tebake.

20120903-003413.jpg Bilde fra toget i Kamerun.

11 thoughts on “Om det å komma him fra Afrika

  1. Det er jo faktisk mye vanskeligere å komme hjem igjen etter en tid utenlands, altså mer enn en ukes ferie liksom.
    skjønner på en måte hva du mener, selv om england er et helt annet land enn kamerun.

  2. Jeg tro alle nordmenn trenger en reality check, og reise til et land hvor ikke alt er gull og glitter…

    Sv: Det er en pilonidalabcess som holder til på min kjære gluteus… Så et veldig upraktisk sted med andre ord. Nå viser det seg at jeg må ta nok en tur til legevakten for å tømme den.. Håper jeg får tilbakemelding fra gastroavd på haraldsplass sykehus ang operasjon snart! Går meg på nervene… :(:(

  3. Nordmenn rundt juletider er kvalmende – helt enig! Og jeg skjønner godt du syns det er ille etter å ha vært i Kamerun, jeg syns det er ille allerede. Og jeg er nok dessverre en av dem…

    • Eg ska ikkje påstå at eg har vore noge bedre før, men det blei ein så utrolig stor kontrast rett etter å ha vert i Kamerun. Og eg trur jammen meg at det sitte i ennå. Eg merke julegavelistå mi har blitt betydelig mindre enn andre år og de fleste ska få noge de verkligen kan hruka eller noge himalaga:)

      • Tror jeg på 🙂 Alle hadde nok hatt godt av en liten wakeupcall i ny og ne! 🙂
        Hjemmelaga gaver er jo det koseligste som finnes – noe som er laga spesielt til en person! ❤ Gleder meg til jeg får min første hjemmelaga gave fra Agnes!

  4. kjenner igjen det der!! har jo bodd i spania, og selv om det ikke er det samme, så kjenner jeg meg veldig igjen det med at de er VELDIG høflige og snakker og smiler til alle.. Du sitter på buss stoppen og da kommer det gamle damer bort til deg og alle hilser jo selv om de ikke kjenner deg. Kom også til Norge og hilste på folk og smilte rundt, men alle bare ser på deg og skjønner ikke hvorfor du hilser når du ikke kjenner dem.. veldig innestengte folk i Norge, ja. Det merkes godt når vi kommer fra en annen kultur i et annet land, tør nesten ikke tenke på hvordan det føles for innvandrere og turister å komme til Norge og føle at folk bare vender ryggen til og ikke gidder å hilse på!!

  5. Jeg tror en del av hjertet ditt ble igjen der ja. Man kan tenke på hvor rar vi her i landet er når man kommer tilbake etter et langre avbrekk

  6. Skjønner deg utrolig godt jeg. Får alltid sjokk når jeg kommer hjem og jeg trives ikke i Norge lengre på samme måte som jeg gjør her. Jeg klarer ikke å venne meg til den «kalde» væremåten til nordmenn har. Elsker den åpne og vennlige væremåten til Tyrkere. Og her setter man pris på det man har uansett hvor lite det er i forhold til flere av mine venner hjemme som bare skal ha mer-mer-mer! Det er kulturkræsj for meg å komme hjem til Norge hvor rart det enn må høres ut..

  7. Vet du, at det kan jeg forestille meg veldig godt., At det blir skikkelig sjokk å vende tilbake til Norge hvor vi er så heldige. Gode skildringer 🙂

  8. Interessant innlegg. Jeg bodde i Brasil en periode i 2006, der var det ikke helt slik. Jeg opplevde bl.a. rasisme mot hvite mennesker, det var på ingen måte behagelig, men en erfaring jeg er glad jeg har fått med meg. men at nordmenn er kalde mennesker er det ingen tvil om. Det er først når vi er på tur i skogen eller fjellet vi kan si hei til fremmede. Jeg tror alle har godt av å komme seg litt ut iverden å se hvor privilegerte vi er. Det er helt groteske forskjeller i verden. Da jeg kom hjem klarte jeg ikke å kate mat, det føltes rett og slett feil.

  9. Tilbaketråkk: Året 2012 | Astridhjerte

F

