Reiseguide til Barcelona

Her får du en oppdattert versjon av Barcelona innlegget fra 2010.

Barcelona er en fantastisk by. Jeg er så heldig at jeg har vert der to ganger allerede, en gang i 2010 og en gang i 2013. Jeg vil anbefale reiseguiden Gatelangs i Barcelona. Her har får du kart, kollektivtransport oversikt og guide til ulike spisesteder, hoteller og attraksjoner.

Byen Barcelona har alt du ønsker i en storby. Strandliv, shopping, attraksjoner og ikke minst den koslige gamlebyen. Det er mange bydeler i Barcelona: Montjuic, Et fjell med forskjellige parker ol. Her finner du Camp nou. Gracia, her finner du små smaug og gater med mange restauranter og utesteder. Eixample, den største bydelen i Barcelona. Her finner du store ekslusive bygninger og dyre butikker. El raval, vest for La rambla. Her er det et stort tilbud av spisesteder, barer og shopping. Barri Gotic, Gamlebyen i Barcelona. Små kronglete gater og autentiske spisesteder. Min favoritt bydel. El born, bydelen hvor de unge samles. Mange «hippe» steder. Barceloneta, En gammel fiskerlandsby som ligger helt nede ved havet. Her finner du mange Km med strandlinje.2013-08-16 19.37.06


Transport.
Barcelona har et bra utviklet metrosystem hvor man kan kjøpe pass basert på dager. Vi betalte vel 20 euro for 4 dagers pass. Når man kommer til flyplassen er den billigste måten å komme seg til byen på med tog. Det går tog direkte fra flyplassen til Passeig de gracia, herfra kan man ta metro. Om man lander på terminal 1 kan man ta shuttlebus til terminalen hvor toget går fra.


Sagrada familia
er selve symbolet på Barcelona. Byggingen av den enorme basilliken begynte i 1882, og den er ennå ikke ferdig. Det regnes med at den er ferdig i 2026.  Personlig synes jeg ikke det er noe vits i å gå inn på område, da man ser den best fra fortauet på utsiden. Om det allikevel vil inn vil jeg anbefale dere å gå tidlig. Det blir lang kø raskt. Innenfra kan man ta heisen helt opp til toppen og se på utsikten, for å så gå ned vindeltrappene.2013-08-11 23.49.56

Parc Guell er som Sagrada Familia designet av Antoni Gaudi. Parken ligger også på UNESCOs verdensarvliste. Dette er en helt fantastisk park, en av severdighetene jeg virkelig vil anbefale i Barcelona. Gratis inngang.

La Bouqeria. Et stort matmarked med inngang fra La Rambla. Her treffer du spanjoler som handler mat, og turister på frukthandel. Du kan finne mye god frukt, smoothies, skinke, fisk, nøtter osv. Koslig opplevelse.

Aquàrium. Barcelona har et flott akvarium med mulighet for å gå inn i et «rør» hvor man har akvarium på alle kanter. Dette er europas største akvarium og det har det meste man ønsker å se.2013-08-11 23.39.21

La rambla. Barcelonas Karl Johan. En stor gate med gatekunstnere, boder og yrende folkeliv. Min mening er at det er mye mer opplevelse å gå i gatene i gamlebyen enn her, men det er verdt en spasertur. PASS PÅ VESKER OG LOMMEBØKER!

 

Casa batlló. Et eventrylig bygg laget av Gaudi. Helt fantastisk bygning med nesten ingen rette linjer. Det kostet rundt 20 euro å komme inn, men det var absolutt verdt det.2013-08-11 23.40.33

 

Montjuic er en høyde i Barcelona med utsikt over hele byen. Her finner du en enorm gravplass, Camp nou, botanisk hage og fine turområder. En utrolig fin plass som tar deg med ut fra bylivet.

Barcelona Zoo er en dyrehage som fokuserer på at dyrene skal ha det bra. En flott park med mangfold.

Encants Vells. Stort loppemarked hvor du kan gjøre kupp. Åpent Man, ons, fre og lør, og du finner det på Carrer del dos de Maig i La dreta de L’eixample
Mat. Barcelona byr på utrolig mye god mat om man går til de riktige plassene. Cerveceria Catalana, tapas på sitt beste. Men et lokale med yrende folkeliv, så her må du belage deg på ventetid. Bilbao BerriaHer finner du også god tapas. man velger det man vil ha, og når man skal betale så teller de pinnene dine. LactucaHer får man kansje ikke den mest spesielle lunsjen, men man får buffet for en billig penge. Godt smaker det også. Organic, Bra vegetarplass i Barcelona. Veldig god presset juice og pizza. MILK, Vårt absolutte favorittsted. Her var vi innom hver dag i løpet av oppholdet i 2013. Enten det var for mat eller god drikke. Vil anbefale huset hjemmelagde burgere, kjempegode! betjeningen er også veldig hyggelig og atmosfæren er kjempefin.

 Churros con Chocolate. Når man er i spania må man smake Churros, en fantastisk rett. Vær oppmerksom på at de faktisk lager de på stdet og ikke tar de ut av en pose. Ganske forskjellig smak.

Shopping. I Barcelona kan du finne de aller fleste store butikk-kjedene. Her vil jeg nevne noen små ksolige butikker av forskjellig slag. Dwayen liten butikk der du kan finne alt mulig av ting og interiør. Iwo & Coen nydelig interiørbutikk. Koppein te altmulig butikk. Happy pills, godteributikk der ein velge «medisinbeger» og «lykkepiller» aka. godteri til å ha oppi. Papa Bubbledropsbutikk hvor du kan se på når varene lages.

Håper du får en fin tur til Barcelona! Er det noe du lurer på tar jeg gladelig imot spørsmål.

27 thoughts on “Reiseguide til Barcelona

  1. wow, dette tror jeg er den meste innholdsrike stedsbeskrivelse/anbefalinger jeg har lest.
    Du har liksom vært ærlig å sagt det som kanskje ikke var no særlig, men du har allikavel nevnt det fordi d kan jo være at noen vil like det.

    og du vet jo allerede at jeg elsker bildene,
    jeg håπer jeg får reist dit en gang å sett alt du anbefaler.
    sånn rør i akvarium hadde de i auckland og sydney og. det er ganske fasinerende å se på når de svømmer over deg og sånt, jeg elsker akvarium jeg

  2. Jeg har SÅ lyst til å dra til Barcelona!! Dette gjorde meg ikke noe mindre nysgjerrig 😀 Kjempegodt skrevet anbefaling!

  3. Du har vel aldrı vurdert aa begynne aa skrıve reıseböker? 🙂 Genıalt bra, baade tekst og bılder! Barcelona ser ut som en flott by, kunne tenkt mae aa besöke den en vakker dag 🙂

  4. Åh – elsker slike altmuligbutikker! Veldig bra reiseskildring, eller hva enn man skal kalle det. Utrolig detaljert, og gøy å se enda flere bilder fra turen din.

  5. Ser fantastisk ut! Har vore i Barcelona ein gang når eg va sånn seks år, så eg huske kje så mye, men har lyst å dra tebake. Fin guide 😉

  6. Wow, kjempebra guide! Imponert over hvor mye dere har fått med dere!
    Synes barcelona er en fantastiskby, la rambla er jo underholdning i seg seg – mye rare «gatekunstnere» der 😉

  7. …. and saved! 🙂
    Barcelona er en av de byene jeg lengter mest etter å få sett, og at det er noe av det første på prioritetslista bare inntekta vokser til riktig nivå igjen 🙂

  8. Så mye bra! 😀 Kjenner meg veldig igjen, har vært der to ganger selv. Men bare sånn helgeturer:) Rakk innom en god del da, men ikke alt! Så tilbake må man 😀

  9. Skikkelig bra skrevet reiseinnlegg. Har selv vært i Barcelona, på mange av de samme attraksjonene som du nettopp har beskrevet. Å se all den fine arkitekturen av Gaudi (spesielt i Parc Guell) var fantastisk, og jeg er også en sucker for Akvariet 😀

  10. Høres ut somen moderne by, samtdig som den tar vare på det gamle og gjør det til en helhet. Virker veldig bra og det er vel ikke for dyrt heller?

  11. Fine beskrivelser av Barcelona 🙂
    Savner litt om hoteller da.. Jeg driver å ser på litt hotell i barcelona på http://www.trivago.no, men det er så mange å velge i mellom 😛

    Hvor bodde du da du var der? 🙂

    • Hoteller kunne jeg kanskje skrevet litt om ja, men har jo ikke akkurat så mye erfaring med flere hoteller der. Mitt tips er iallefall å ha et hotell i det området du ønskerå oppholde deg mest i. Skal du mest på stranden? Ha et hotell i nærheten av la bareloneta eller vila olimpic. Er du glad i gamlebyen? Ha et hotell i barri gotic osv.

      Vi bodde på et leilighetshotell i barri gotic som het Bcn2stay (http://www.bcn2stay.com/). Vi var veldig fornøyd med beliggenheten, at det hadde en kjøkkenkrok og at det var fint og rent. Et minus var litt små rom, og at det ikke er heis.

  12. Tilbaketråkk: 2013 | Astridhjerte

F

