Salaam Alaikum

Da er jeg vel hjemme etter en fantastisk tur til Marokko! Jeg var så heldig at jeg fikk være med Norske Reiseblogger på tur sammen med 14 andre bloggere og en fotograf, og for en herlig gjeng å reise med! Tydelig at interessene er de samme når samtlige stopper for å ta bilder av både ditt og datt.

20140327-002531.jpg
Turen var i samarbeid med Sahara Experience og Visit Morocco, og det hele startet i den fargerike byen Marrakech.

20140327-003113.jpg

20140327-003244.jpg
Første kveld reiste vi inn til byen for å oppleve nattmarkedet, og det var litt av en opplevelse. Hundrevis av mennesker samlet seg på plassen Jemaa El Fna der det var satt opp boder hvor det ble solgt nøtter, juice og krydder. Unge gutter solgte lykter fra bakken og eldre damer prøvde å selge henna tattoveringer. Ytterst på plassen sto tilskuere i ring for å få med seg dans og andre kunster. Det var også stort utvalg av spiseboder, vi ble til og med lovet «diarrhea free» garanti..

20140327-002837.jpg
Det luktet brent og røyken la seg tykt over folkemengdene. Lydnivået er høyt og man unngår øyenkontakt med selgerne for å slippe å bli overumplet med tilbud. Folk stiller seg gjerne opp til bilder, men raskt etter at kameraet har foreviget motivet blir det satt krav til betaling. Noen er ganske urimelige og ber om bortimot 250 NOK.

20140327-002703.jpg

20140327-002748.jpg
Når bodene begynner å stenge satte vi kursen mot hotellet, mettet på inntrykk etter kun noen få timer i den rosa byen.

Jeg, 14 andre reisebloggere og en fotograf fikk denne turen sponset av Sahara Experience og Visit Morocco. Innleggene jeg poster fra turen er fra mitt synspunkt, og meningene mine er ikke kjøpt og betalt. For å lese hva de andre bloggerne skriver så kan du går inn Her for å finne en fullstendig liste.

8 thoughts on “Salaam Alaikum

  1. Takk for turen!
    Mye fine bilder du har! Jeg ftok ikke så mye bilder første dagen fordi jeg var redd for at de skulle sprette opp og be om penger 🙂

  2. Å besøke torget var virkelig en kickstart på oppholdet 😀 Bra vi fikk gjort det allerede første kvelden. Kjempefint innlegg! Og dessuten kjempetrivelig å dele rom med deg! 🙂

  3. Så flotte bilder du har tatt Astrid….gleder meg til å se flere etterhvert. Veldig hyggelig å bli kjent med deg også. Håper formen er bedre, ikke helt ok enda jeg da men…..God helg. Klem fra meg

F

